fredag 27. juni 2014

Pilsner Urquell

Plzensky Prazdroj, Tsjekkia. ABV: 4,4%

Tilgjengelighet: Butikken.

"The original pilsner from Pilsen."

Jeg har akkurat kommet hjem ifra Praha der jeg smakte på et utall øl, jeg kunne valgt å anmelde ett av de smale mikrobryggene jeg smakte på turen men valget falt heller på ur-pilsen, Urquell. Den originale pilsen fra byen Pilsen. Dette ølet er tilgjengelig hos de fleste større matbutikker i Norge og skiller seg fra mange andre store internasjonale ølmerker på et par punkter;
  • Ølet er ikke vannet ned for å tilpasse seg norsk alkohollov. Ølet er brygget til 4,4% originalt.
  • Ølet er ikke brygget på lisens hos et nærliggende bryggeri, Urquellen du finner i hyllene i Norge er både brygget og tappet i Pilsen.
Melk rett fra kua med andre ord.....


Dette er pils slik pils skal være! Smak og behag er en ting, men dette er nå engang fasiten. Personlig har jeg drukket pilsnere som jeg finner mer behagelig enn denne men igjen, man skal ha respekt for historien. Passe bitter, fyldig og aller best "kjellerkald". 22. (Dersom du er i Praha anbefaler jeg den ufiltrerte versjonen som er hakket mer fyldig og som jeg rater til 23).

 

UKE 26, 2014

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar